Irene Vernie over employer branding - HR Live

Irene Vernie over employer branding

Wat gebeurt er als je organisatie te weinig doet aan employer branding, of als je hier juist wél mee aan de slag gaat? En hoe maak je eigenlijk van je eigen medewerker je grootste en belangrijkste werkgeversreclamebord? In dit interview deelt Irene Vernie, HR-directeur van Rituals, haar tips, advies en laatste insights over employer branding uit de HR-praktijk.

Wat houdt employer branding eigenlijk precies in?

Employer branding is de marketing van je werkgeversorganisatie. Daarbij hoort voor mij: je ware aard in de etalage zetten. Niet verzinnen wie je wil zijn, maar communiceren wie je bent, wat je doet, wat je kunt verwachten en vooral ook wat je verwacht van je werknemers.

Wat gebeurt er als organisaties niets of (te) weinig doen op het gebied van employer branding?

Weinig tot niks doen aan employer branding kan heel lang goed gaan; soms is je brand zo sterk, dat het niet heel hard nodig is (of lijkt) om extra in te zetten op employer branding. Dan is de medewerker in combinatie met het merk de magneet.

Wat merk je als organisatie als je wél serieus aan de slag gaat met employer branding?

Wil je je op een minder voor de hand liggende groep medewerkers richten? Wil je meer sollicitanten en heb je echt wat bijzonders te bieden? Dan helpt het om je werkgeversmerk in de etalage te zetten om medewerkers aan te trekken. Zorg je er daarnaast nog voor dat je verhaal echt klopt met de realiteit en zet je je eigen medewerkers in? Dan heb je niet alleen meer sollicitanten, maar haal je ook passende medewerkers binnen.

Kun je een voorbeeld noemen van een maatregel die jullie hebben doorgevoerd op het gebied van employer branding?

Al onze uitingen vanuit HR zijn branded. Alle visuals, zowel in- en extern, sluiten volledig aan of liggen in het verlengde van ons werkgeversmerk en algemene merk. Wij hebben onze recruitment, onboarding, learning, leadership en offboarding daarom allemaal onze huisstijl gegeven, zodat het aansluit op onze algemene branding.

Wat zijn je tips voor HR-directeuren die op dit moment bezig zijn met het bepalen van een strategie op het gebied van employer branding?

Kijk echt in het hart van de organisatie, trek een externe partij aan om je te helpen om je propositie op papier te zetten en vergeet de interne branding niet. Je eigen medewerker is je grootste en belangrijkste werkgeversreclamebord. En een meer algemene tip: werk samen met je marketingafdeling. Employer branding kan het ondernemersmerk helpen en vice versa. Onderzoek wijst uit dat wanneer potentiële klanten jouw werkgeversmerk als positief inschatten, ze ook eerder bereid zijn een product bij je af te nemen.

Is er verschil in employer branding-strategie tussen bedrijven die in totaal verschillende branches werkzaam zijn?

Ja, het is maar net wat je doel is: veel of de juiste medewerkers aantrekken, medewerkers uit een andere of onverwachte hoek aantrekken of verwachtingen beter managen. Dan is het ook afhankelijk van de branche waarin je werkt waar je op inzet: ben je een vuilverwerkingsbedrijf dan richt je alle branding op schoon, sustainable, of misschien wel stoer en recycling. Ben je Rituals? Dan richt je je op meaningful, het vinden van geluk in kleine rituelen en feelgood in het algemeen.

Is employer branding alleen belangrijk in tijden van krapte op de arbeidsmarkt, of is dit een ontwikkeling die zich door zal zetten ondanks economische achteruitgang?

Employer branding moet verankerd zijn in alles wat je met je (HR-)club doet. Daarnaast kun je het zo gek maken als je zelf wil. In tijden van krapte is het soms slim om breed en ruim te investeren, denk aan een goede film, mooie visuals, of een uitgebreid EVP-onderzoek. In tijden van achteruitgang zou ik eerder creatiever willen acteren zonder budget en van elk contactmoment iets bijzonders maken.

Hoe zie jij de rol van medewerkers als het gaat om employer branding? Leg uit.

In elk touchpoint van elke employee zit een marketingelement. Heb je een waanzinnig sollicitatietraject, dan deel je dat met je netwerk. Is de pre- en onboarding spot-on en verrassend, dat vertel je dat aan je vrienden. Heb je een waanzinnig on-brand leadershiptrack doorlopen; daar praat je een hele borrel vol lof over, of ben je op een charmante manier weggegaan; ook dat werkt door in de je netwerk zoals je familie, je vrienden, je zakelijke contacten.

Met welke inzichten gaan de MainStage-bezoekers na jouw presentatie naar huis?

Employer branding is geen project, het is een daily way of working.

Irene Vernie is de global HR Director van Rituals. Tijdens HR Live geeft ze op het Mainstage-podium een presentatie over employer branding. Meer weten? Bekijk hier het programma van HR Live Mainstage.