Vijf verschillen tussen het oude fietsplan en de nieuwe fietsregeling

Lease a Bike

Auteur: Lease a Bike

Een fiets van de zaak bied je op verschillende manieren aan. Het bekendst is het traditionele fietsplan, dat werkt via de werkkostenregeling (Wkr). Sinds 2020 bestaat er echter ook een gloednieuwe fietsregeling, buiten de Wkr. We horen je al denken: wat zijn nu de verschillen? Wij leggen het graag aan je uit.

#1 Kopen versus lease

Je kent ongetwijfeld de term ‘fiets van de zaak’. Misschien denk je aan het traditionele fietsplan. Een werknemer koopt dan zelf een fiets, waarna diegene het bonnetje op het bureau van de baas legt om fiscaal voordeel te verkrijgen. De fiets die men uitkiest, mag meestal niet duurder zijn dan € 749. De werknemer heeft de fiets in het bezit.

Sinds 2020 bestaat er ook de nieuwe fietsregeling. Die werkt anders. Een werknemer leaset de fiets. Net zo als bij een leaseauto is er sprake van bijtelling. Weest gerust, dat is slechts 7%. Of anders gezegd: een paar euro per maand. De werkgever bepaalt of de zaak meebetaalt aan de maandelijkse leasekosten. Doe je dat niet, dan bied je de leasefiets kosteloos aan. Je fietsende collega’s zijn dan toch blij.

Dankzij fiscaal voordeel zijn werknemers goedkoper uit dan wanneer ze privé een fiets kopen. Tot wel € 1.000. Ze ruilen het maandbedrag immers uit met hun brutoloon. Is de looptijd van 36 maanden voorbij? Dan kunnen ze tegen een scherp bedrag de fiets zelf overnemen.

#2 Binnen of buiten de Wkr?

Het traditionele fietsplan viel in de werkkostenregeling, welke je ook kan gebruiken voor zaken zoals het jaarlijkse kerstpakket. Je loopt dan helaas snel tegen je vrije ruimte aan, waardoor er maar een beperkt aantal collega’s elk jaar in aanmerking komen voor een fiets. Overschrijd je de werkkostenregeling, dan wordt het een duur grapje. De fiscus belast elke euro boven dit limiet met 80%.

De regeling voor een leasefiets valt volledig buiten de werkkostenregeling. Dat geeft je meer vrijheid. Elke collega die mee wil doen aan de fietsregeling, nodig je uit.

#3 Stadsfiets vs. álle fietsen

Een beetje e-bike kost al snel € 2.500 en laat de elektrische fiets nou net razend populair zijn. Met het maximale budget van het oude fietsplan red je dat niet. Vaak loopt de vergoeding tot € 749. Een mooie stadsfiets aanbieden is dan vaak het maximaal haalbare.

De leasefietsregeling sluit geen model of merk uit. Van racefiets tot speed pedelec en van elektrische bakfiets tot e-bike: ze doen allemaal mee. Handig want elke werknemer heeft natuurlijk eigen wensen en zo kom je die altijd tegemoet.

#4 Administratie

Als je van papierwerk houdt, dan is het oude fietsplan écht wat voor je. Elke collega die een fiets van de zaak aanschaft, legt namelijk een bonnetje op je bureau.

In de nieuwe fietsregeling gaat alles digitaal. Althans, bij de meeste leasefiets aanbieders. Werkgever, werknemer en fietsenwinkel gebruiken allemaal hetzelfde digitale platform om bijvoorbeeld toestemming te verlenen, tot het leasecontract ondertekenen: het gebeurt allemaal in no-time online. Blije gezichten op de administratie bovendien, zij krijgt zowel de salarisexport als de contractoverzichten automatisch binnen.

Goed om te weten: herinvesteer de kilometervergoeding

Let er op dat de kilometervergoeding vervalt voor die dagen dat je collega op de leasefiets naar het werk komt. Gelukkig mag je die niet uitbetaalde kilometervergoeding herinvesteren in het leasebedrag. Zo betaalt je fietsende collega minder per maand. Liever de volledige kilometervergoeding? De fiets alleen privé inzetten mag ook. Of dat nu een racefiets is voor lange weekendritten of een elektrische bakfiets waarmee je de kinderen naar school brengt.

#5 Zelf verzekeringen en pechhulp kiezen of alles-in-een?

Binnen het traditionele fietsplan koopt een werknemer een eigen fiets. Zaken als reparatie en onderhoud, verzekeringen en pechhulp moet diegene dan vaak nog zelf regelen.

De nieuwe fietsregeling gaat uit van een vast maandbedrag. Daarin zitten alle kosten die bij het fietsen horen inbegrepen. Wel zo overzichtelijk

Kies de fietsregeling die bij je past

Wat werkt het beste voor jouw bedrijf? Het oude fietsplan of toch de gloednieuwe leasefietsregeling? Hopelijk hebben we je kunnen helpen bij de keuze. Vergeet niet: je kunt ze ook naast elkaar inzetten. Dan gebruik je de ruimte binnen de werkkostenregeling voor een aantal mooie stadsfietsen en de gewilde e-bikes biedt je vervolgens aan via de leasefietsregeling.

Oude fietsplan

  • als werknemer betaal je de fiets van de zaak;
  • fiets je fit binnen de werkkostenregeling;
  • fiscaal voordeel via brutoloon;
  • met name geschikt voor stadsfietsen.

Nieuwe leasefietsregeling

  • fiets je fit binnen een leaseregeling;
  • volledig buiten de werkkostenregeling;
  • fiscaal voordeel via brutoloon;
  • simpele regels en heldere afspraken, nauwelijks administratie;
  • juist geschikt voor de elektrische fiets. Alle type fietsen in elke prijsklasse doen mee;
  • all-in: vaste maandelijkse leasekosten.

Lease a Bike is partner van HR Live en geeft op HR Live een workshop over de leasefiets voor werknemers. Meer informatie vindt u hier.